Offline is het nieuwe zwart

Gisteren merkte ik het pas op. Afgelopen weekend ben ik nauwelijks online geweest. Facebook heb ik hooguit vluchtig bekeken en op Twitter en Instagram heb ik alles “gemist”. Deze momenten heb ik alsmaar vaker. Niet bewust, ik denk er gewoon niet aan. Heerlijk vind ik dat.

 

Ik ben de laatste jaren best veel online. En niet alleen met social media. Ik maakte me er een poosje geleden schuldig aan om online te winkelen. Even snel via een app vanaf de bank (of vanuit bed). De webshop is 24/7 open. Handig? Ja. Leuk? Niet altijd.
Steeds vaker kies ik er weer voor om mijn kleding offline te kopen. Het neuzen in de rekken. En “kijken” met mijn handen. Dit mis ik wel wanneer ik snel vanaf de bank mijn spulletjes in het winkelwagentje stop.

 

Ik wil terug naar die “totaalbeleving”

 

In het plaatselijk centrum is de keuze kledingwinkels schaars. Er is nu welgeteld één adres waar ik redelijk kan slagen. Jaren geleden kocht ik maar al te graag bij mijn favoriete boutique in het dorp. De verkoopster kent mij en mijn zwakke plekken (lees: de plekken waar mijn oog als vanzelf naartoe wordt getrokken om hier vervolgens zéér kritisch naar te kijken). Maar zij moest boksen en vechten tegen de altijd maar open zijnde webshops. Helaas maar waar, ze moest haar deuren sluiten. Vanaf dit moment koos ik er vaker voor het online winkelen. Gemak dient de mens.

 

Offline is het nieuwe zwart
Bij Schuppert in Borculo

 

Tot nu: ik ben er even helemaal klaar mee. Ik wil terug naar die “totaalbeleving”. Het struinen door de rekken, het passen in de hokjes, betalen bij de kassa en heel tevreden de winkel verlaten. Dit heeft voor mij zoveel meer charme. En ik gun het de lokale ondernemers die zo hard werken voor hun bedrijf. Voor mij is offline het nieuwe zwart.

 

Dit blog is onderdeel van #PHOT (photo on tuesday); een initiatief van Karin Ramaker.

5 Comments

  1. Alice Huiberts

    2 mei 2017 at 18:39

    Ik hou van die zwarttint, Marleen! Je hebt helemaal gelijk. Juist vanmiddag was ik met onze dochter naar de stad voor haar verjaardagscadeau. Haar generatie is nog meer thuis in de webwinkels (en zij sturen ook weer veel retour .. ). Ze wilde graag een yukelele dus we hebben ons uitgebreid laten voorlichten door de eigenaar van de muziekwinkel. Na bedenktijd tijdens een kop koffie met taart weer terug naar de winkel en heel blij met onze aankoop stapten we de winkel uit. Wat je zegt, een totaalbeleving. Heerlijk!

    1. MissMarleen

      4 mei 2017 at 08:13

      Dat is inderdaad de totaalbeleving!

  2. Liesbeth Steur

    3 mei 2017 at 16:11

    Ook ik ga liever naar de winkel. Vooral hier in Portugal. Verzendkosten torenhoog en de leveringen raken kwijt. En hoe heerlijk is het om af en toe naar de grote stad te gaan.

    1. MissMarleen

      4 mei 2017 at 08:14

      Leveringen kwijt en hoge verzendkosten nodigt inderdaad niet uit om online te shoppen. En af en toe naar de stad kan ook een uitje zijn.

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: