Body & Mind

Aandacht

De cassière bij de kassa van de plaatselijke supermarkt gaf mij stof tot denken. Ik stond in de rij om iets af te rekenen. Ik had niet veel en zou snel klaar zijn. Maar de cassière bleef maar aan de praat met de klanten voor mij. Van alles werd erbij gehaald. Ook toen die klant allang had betaald bleven ze kletsen. Mijn boodschap werd ondertussen gescand en ik betaalde per pin. De cassière gunde me geen blik waardig en er kon geen „goedemiddag” of „tot ziens” af. Ik was eerder weg als de klanten voor mij.

Ik vind dit onbeleefd. Ik hoef echt geen hele gesprekken met die cassière, maar ik vind het niet meer dan normaal dat de klant aandacht krijgt en beleefd te woord wordt gestaan. Hoe zou het zijn als ik zo met klanten om ga? Ik hoef hier niet eens over na te denken, want het is gewoon „not done”.

Nog een voorbeeld van hoe het in mijn optiek niet moet: afgelopen zaterdag was ik in de trein getuige van een dame die de conductrice nauwelijks een blik waardig gunde. De dame was aan het bellen (alhoewel ik niet bewust luister, ontvang je een dergelijk gesprek toch een beetje op). Het was geen zakelijk gesprek, dus ik zou het niet meer dan normaal vinden dat de persoon aan de andere kant van de lijn heel even moet wachten of dat deze met een paar minuten wordt teruggebeld. Zo lastig kan het toch niet zijn om even op een fatsoenlijke manier de conductrice te woord te staan? Met de telefoon tussen schouder en oor geklemd, bubbels in de ene hand en de creditcard in de andere hand werd de transactie voltooid. De conductrice keek me aan en haar blik sprak boekdelen.

Waar maak ik me druk om zou je misschien zeggen? In met name de tweede situatie ben ik enkel degene die het gebeuren mocht aanschouwen. Ik hoef er niets mee te doen. Ik was het ook eigenlijk een beetje vergeten totdat het voorval bij de kassa kwam.

Als iemand mij ooit betrapt op dergelijke situaties, fluit me alsjeblieft terug. Als ik iemand moet helpen (of iemand wil mij helpen), dan verdient deze persoon gewoon honderd procent aandacht.

Zo, ik heb gesproken!

Geef een reactie