Body & Mind

Insomnia

Insomnia… Het komt bij mij gelukkig niet vaak voor, maar af en toe lukt het me niet om de slaap te vatten. Ik denk dat we dit allemaal wel herkennen. Doelloos naar het plafond staren, er komt maar geen einde aan die schapen die over dat hek springen…

Als ik dan zo doelloos lig, ga ik afleiding zoeken. De verkeerde, want ik pak mijn telefoon om mijn Twitter en Facebook te bekijken. Ik doe inspiratie op via Pinterest of ik speel een spelletje (bijna gehaald… nog één keer proberen). Dit zijn dus niet de juiste middelen om die slaap te vatten.

Wanneer ik google op „slapeloosheid” kom ik snel op sites, waarbij deze slapeloze nachten structureel zijn. Alhoewel ik de dag na zo’n te korte nacht me allesbehalve fit voel, mag ik niet klagen. Er zijn mensen die nachtenlang wakker liggen. Het plafond komt op hen af en de tel bij de schapen zijn ze allang kwijt.

Online kun je lezen waar die slapeloze nacht vandaan komt. Ik denk dat het bekendste probleem wel het piekeren is. Terwijl je ogen branden omdat het zandmannetje op bezoek is geweest, maakt die grijze massa nog als een malle overuren. Dit is geen handige combinatie.

De tips die worden gegeven zijn om `s avonds niet meer te laat te gaan sporten, laat de alcohol staan, eet een paar uur voor je gaat slapen niets meer en neem uiteraard niet die ene kop koffie. Dit zijn dingen die voor mij niet van belang zijn. Televisie kijken is ook niet bevorderlijk om de slaap te vatten. Ik mag graag `s avonds series op mijn iPad kijken. Dit is dus niet zo handig om dit laat (of later) op de avond te doen. Een boek lezen zou beter zijn.

Maar een nacht slecht slapen heeft zo zijn voordelen: de nacht erna slaap ik meestal als een blok!

Eén reactie

Geef een reactie