Over communicatie
Persoonlijk

Over communicatie

Onlangs postte Karin van met-k.com een blogpost over communicatie. Dit onderwerp staat al geruime tijd in mijn notitieboekje om over te schrijven. Er valt immers veel over te zeggen. Communiceren gebeurt mijn inziens in de praktijk te weinig. En hier ontstaat het dan… die miscommunicatie. En dit kan vervelende situaties tot gevolg hebben.

Communicatie gebeurt tussen twee of meerdere mensen. Allemaal individuen met elk een eigen mening en gedachtengang. Om de communicatie voor alle partijen goed te laten verlopen blijft het eerste belang om duidelijk te zijn. Ikzelf vertel liever iets teveel en ga eventueel gedetailleerder aan de slag. Ik vind het vervelend als ik verkeerd begrepen wordt.

Communicatie komt overal voor. Niet alleen thuis bij familie, vrienden of in je relatie, maar ook op het werk of bij de kassa. Overal kom je mensen tegen met wie je een gesprek aangaat of afspraken maakt. Wat voor de één overduidelijk is, kan voor de ander onduidelijk overkomen. Om vervelende misverstanden te voorkomen is het van belang om duidelijkheid te vragen. Wees niet bang om dit vervelend te vinden of om lastig gevonden te worden. Dat er achteraf scheve gezichten en strubbelingen zijn dat is zoveel vervelender!

Ik maak het bijna wekelijks mee. Of dat ik zelf erbij betrokken ben of dat het mensen om mij heen betreft en ik hier getuige van ben. Wanneer ik een situatie als vervelend of onduidelijk ervaar, dan geef ik dit aan. De andere partij kan hier wat mee. Het hoeft echt niet persé negatief te zien. Ik wil mijn visie als opbouwende kritiek meegeven, zodat de ander er iets mee kan. Het is vervelend als door onvoldoende communicatie we opnieuw de fout in gaan.

Maar miscommunicatie is niet erg. Als beide partijen de wil hebben om er samen uit te komen en luisteren naar elkaar, is de basis voor het vinden van een oplossing gelegd. Laat het een leermoment voor zijn beiden/allemaal. En leren is zo erg nog niet!

 

 

 

Foto door: blickpixel

Eén reactie

Geef een reactie